BLOG

Интервю с Георги Неделчев

Какво за теб е фотографията? Какво беше в началото, какво е сега?

За мен фотографията е начин на живот, мироглед. Тя не приключва с края на работното време. Постоянно наблюдавам и си композирам, анализирам...

От къде черпиш енергия и вдъхновение?

Енергия ли? Че аз съм си енергичен тип :) Движи ме напред желанието ми да не остане нещо вътре в мен неизказано. Да правя нещата още по-добре, още по-въздействащи, още по-усъвършенствани. Вдъхновение черпя буквално отвсякъде и по всяко време. Творческият процес е непредвидима величина.

Понякога идеите се генерират от наглед ежедневни и прозаични неща... Детайл, жест, комбинация от предмети в съчетание с конкретно настроение или конкретна част от денонощието. Неслучайно Лев Николаевич Толстой е спял с очила. Ако се събуди внезапно с конкретна идея в главата, тутакси да си я запише!

Има ли конкретна снимка, с която се гордееш най-много?

Нямам конкретна снимка, с която да се гордея най-много. Може би следващата?

Какво насочи твоето развитие към студийната фотография?

От 1990 г. до 1995 г. работих като фоторепортер. Снимах основно рок концерти. Отначало това ме задоволяваше, но дойде момент, в който усетих нужда от развитие. Силно бях привлечен от студийните снимки, които виждах. Някои бяха наистина добри! Интуитивно разбрах, че в студио ще мога да контролирам ситуацията 100%. Нещо, което е невъзможно при репортерската работа. В студио не зависиш толкова от ситуация, момент и случайност. Там веднага си проличават истинските ти творчески възможности.

Кое е най-силното ти качество, което ти помага в работата?

Най-силното ми качество, което ми помага в работата, е че не ме мързи и гледам да не си губя времето.

Кой е любимият ти вдъхновител във фотографията?

Любимият ми вдъхновител е Филип Хаусман.

Колко често се случва клиенти да ти дадат творческата свободата да създаваш или в повечето случаи те определят рамките, до които да се простираш?

Интелигентните клиенти ми дават творческа свобода. Рамките ги задават обикновено големите екипи (рекламните агенции), където колективната отговорност се превръща в лична безотговорност. Броят на поръчките, когато мога да разчитам на относителна творческа свобода, е право пропорционален на хората в обществото ни с интелигентност над средната.

Водиш курсове по фотография, кое е най-голямото предивикателство като лектор?

Най-голямото ми предизвикателство като лектор е да представям просто сложните неща.

Кой е проектът, който мечтаеш да осъществиш?

Мечтая да осъществя следващите си три лични проекта, които работя вече повече от 3 години... като остане време. Мечтая да живея в условия, които стимулират креативността ми, и за възможността да осъществявам идеите си.

Спомняш ли си най-комичния момент в твоята работа?

Не си спомням конкретен най-смешен момент. Повечето моменти от работата ми, за щастие, са комични.

Каква е ролята, която фотографът има в обществото?

Ролята на фотографа в обществото е тази, която самото общество му отрежда - в общия случай това е чичко по бански със сламена шапка и фотоапаратче на гърдите, който се провиква: - „Кой ме вика, кой ми чука – фото Мексико е тука!“

Когато оценяваш дадена фотография, кое първо приковава вниманието ти?

Когато оценявам дадена фотография първото, което виждам, е честността на автора.

Какво е по-важно за теб - настроението и историята зад образите или техническото съвършенство?

За мен идеята на автора и техническото съвършенство са еднакво важни в едно произведение на изкуството.

Какво те мотивира да приемеш предложението ни да си част от журито, което ще оценява участниците в Годишния фотографски конкурс?

Приех идеята да съм част от журито на Годишния фотографски конкурс, защото отдавна съм осъзнал, че да подхождаме нихилистично и да се оплакваме пасивно от всичко (това жури е корумпирано и за нищо не става) е неработеща концепция.

 

Какво ще кажеш на хората, които все още изпитват колебания дали да се регистрират в конкурса?

На хората, които се колебаят дали да участват в конкурса ще им кажа: - Послушайте сърцето си!

 

MORE BLOG ARTICLES

Интервю с Дилян Марков
08.02.2019 г.
В началото фотографията за мен беше всичко. Започнах да се опитвам да работя фотография. Направих първото си студио. Работехме в много интересни години. Тогава фотографията прохождаше, медиите се развиваха. Излизаха много списания. Имаше много възможности фотографиите да се публикуват и показват. Началото беше бум. Големият проблем беше техниката. В България не се продаваха много фотоапарати, нямаше избор и беше трудно да се намери професионална техника. Едно от сериозните предизвикателства за нас беше как да осъществим идеите си, които имаме, без техника. С годините този проблем се преодоля. Бяхме група от 8-10 фотографи в София.
Интервю с Бони Бонев
22.01.2019 г.
Какво за теб е фотографията? Какво беше в началото, какво е сега? И в началото и сега винаги е била магия.... защото създава илюзия, че спира времето, а на всеки един от нас му се иска да може да го спре.
Интервю с Енчо Найденов
31.01.2019 г.
Винаги ми е харесвало да снимам нещо конкретно, или по идея, която да бъде изпълнена точно. Комерсиалната работа (особено за големи клиенти) изисква точност, коректност, професионализъм и колкото може повече всякакви знания – не само фотографски. Знания по маркетинг и реклама също много помагат. Като цяло рекламната комерсиална фотография е сложна и комплексна услуга.